Kā meklētājsistēma izvēlās vietnes
Iepriekšējā rakstā mēs uzzinājām, ka meklētājsistēma nemeklē atbildi uz Jūsu jautājumu, bet izmanto jau iepriekš apkopotu datu bāzi. Šoreiz pastāstīšu par to, kā meklētājprogramma izvēlās vietnes. Kāpēc vienas vietnes parādās meklēšanas rezultātos augstāk, bet citas – zemāk?
Vispirms mums nepieciešams saprast, kas ir relevance un kas ir ranžēšana.
Kas ir relevance?
Pieņemsim, ka esat ievadījis meklētājā vārdu “golf”. Meklētājsistēma cenšas saprast, ko mēs no tās vēlamies. Varbūt, mēs vēlamies uzzināt, kas ir golfs, apmeklēt golfa klubu, vai arī vēlamies ko uzzināt par automašīnu Volkswagen Golf, vai uzzināt, kā uzadīt zeķes (golfus). Tanī pat laikā Google zina, ko lielākā daļa cilvēku Latvijā, kuri ievada vārdu “golfs”, meklē klubu, retāk tiek meklēts Vikipēdijas raksts, vēl retāk – informācija par automašīnu, un praktiski neviens nemeklē informāciju par zeķēm. Šī iemesla dēļ meklētājs piedāvā pirmajās pozīcijās klubus, tad Vikipēdiju, pēc tam automašīnu, bet zeķes meklēšanas rezultātos netiek atspoguļotas.
Izvēlēsimies vārdu “dators” – mēs vēlamies uzzināt par tā vēsturi, varbūt nopirkt, varbūt remontēt vai pat pārdot? Meklēšanas rezultātos pārsvarā atrodami interneta veikali un Vikipēdija.
Lai snigtu mums adekvātu jeb, citiem vārdiem sakot, relevantu atbildi, katru reizi meklētājsistēma cenšas saprast, ko tieši mēs no tās vēlamies, kāds jautājums mums padomā
Relevanta atbilde ir to mājas lapu saraksts, kuras meklētājs piedāvā, kā vispiemērotākās Jūsu vaicājumam, un visticamāk uz to atbildēs.
Kas ir ranžēšana?
Tā ir secība, kurā meklētājprogramma parāda saīsnes uz vietnēm. Šo secību nosaka relevance jeb, citiem vārdiem, cik lielā mērā vietne atbild lietotāja vaicājumam.
Tad kāpēc meklētājsistēma parāda vienu vietni augstāk par citu?
Tāpēc, ka viena vietne ir relevantāka par citu, tā daudz precīzāk atbild uz lietotāju vaicājumiem, un ir lielāka varbūtība, ka tā atrisinās lietotāja problēmu. Lai Jūsu mājaslapa parādītos pirmajās pozīcijās – kļūstiet relevantāki, daudz precīzāk atbildiet uz lietotāju vaicājumiem, un viss izdosies.
Nākamā rakstā pastāstīšu Jums, kādi parametri ietekmē relevanci un ranžēšanu, kā tos pārvaldīt.